M-2 samolot

M-2 samolot, sportowy, skonstruowany w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych w WSK Mielec w latach 1957 – 1958 przez zespół konstruktorów lotniczych pod kierunkiem inż. Stanisława Jachyry. W pracach nad samolotem brali także udział inż.: Piotr Biegocki, Marian Chybicki, Kazimierz Kita, Witold Merle, Telesfor Myszka, Edward Nowicki, Jan Olenderek i Tadeusz Stępczyk.
Wykonano łącznie trzy egzemplarze, pierwszy i trzeci przeznaczone do prób w locie, drugi niekompletny do prób statycznych przeprowadzanych w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Oblotów samolotów dokonał pilot doświadczalny I klasy inż. Tadeusz Gołębiewski, pierwszego egzemplarza o nr rejestr. SP-PAC w dniu 26 czerwca 1958 roku na lotnisku w Mielcu, oblot drugiego egzemplarza o nr SP-PBA w dniu 13 września 1958 roku. Prowadzącym próby w locie był inż. Tadeusz Kuc, oprócz T. Gołębiewskiego, na M-2 latali: pilot doświadczalny II klasy inż. Zbigniew Słonowski, pilot dośw. I klasy inż. Andrzej Abramowicz z Instytutu Lotnictwa, mjr pilot Zygmunt Korab ówczesny szef pilotów WSK Mielec i pilot dośw. Adam Gruba kierownik wyszkolenia Aeroklubu Mieleckiego. Samolot po próbach fabrycznych i państwowych został dopuszczony do eksploatacji.
Pod względem konstrukcji i wyposażenia przeznaczony był do nauki podstawowego pilotażu, pełnej akrobacji, przelotów nawigacyjnych, lotów bez widoczności ziemi, lotów nocnych oraz lotów wysokościowych po zabudowaniu dodatkowego wyposażenia tlenowego za fotelem w I kabinie. Na samolocie tymczasowo zamontowano silnik czeski PRAGA DORIS B (układ płaski – bokser), docelowo miał być zabudowany silnik opracowywany przez Instytut Lotnictwa WN-6R, który nigdy nie ujrzał światła dziennego, w związku z tym prace nad samolotem zostały wstrzymane.
Samoloty latały w Aeroklubie Mieleckim do początku lat 70-tych, Muzeum Lotnictwa w Krakowie nie skorzystało z propozycji przyjęcia samolotu, więc zostały rozdysponowane wśród ubiegających się instytucji. Do Radomyśla trafił za sprawą inż. Andrzeja Ziobronia, ówczesnego kierownika Działu Eksploatacji w Biurze Konstrukcyjnym OBR z przeznaczeniem dla organizacji ZMS, drugi egzemplarz trafił do Przedszkola nr 2 w Mielcu, który po pewnym czasie uległ dewastacji i został skasowany w Krośnie.
W Radomyślu został ustawiony na Rynku w maju 1972 roku na trzech cementowych podporach. W roku 1998 staraniem Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Radomyskiej przed samolotem ustawiono postument, na którym umieszczono tablice informujące o samolocie i pilotach polskich pochodzących się z naszego rejonu. Samolot stał się wówczas pomnikiem pilotów Polskich Sił Powietrznych walczących na Zachodzie, a wywodzących się z ziemi radomyskiej. (Patrz hasło: Pomnik pilotów Polskich Sił Powietrznych walczących na Zachodzie).